~ SePuTiH sNoW ~

~ BEWARE ! In the body there is a flesh,if it is sound,the whole body is sound,and if it is corrupt,the whole body is corrupt,and behold,it is THE HEART ~

Assalamualaikum...setelah sekian lama menyepi diri,kini kembali lagi..This is my first post since five month ago!..huh?ok..macam-macam ragam and perkara yang telah berlaku semenjak dua menjak ni...Apa pun PLKN dah berjaya disertai dengan jayanya..hahaha..Alhamdulillah..Tapi rakyat negara yang terchenta ni digegarkan dan digemparkan dengan pelbagai ceghita saban hari,saban waktu mahupun saban ketika...hurm...ape-ape pun ana ada satu ceghita...Mungkin rekaan semata-mata,mungkin juga ada berkait dengan manusia atas bumi bawah langit ni..erk?.haih..

Andai berbicara tentang pilihan,setiap orang menginginkan pilihan yang terbaik.Begitu juga aku.Masih aku ingat semasa membuat pilihan hendak masuk ke sekolah.Sekolah mana satu yang nak pergi?Mana yang terbaik untuk diri aku?Untuk family aku?Boleh ke aku ke sana?Layakkah aku?Dalam membilang waktu,mengira detik,dalam fikiran aku , aku terfikir apa cita-cita aku?Impian aku?Tapi cita-cita aku masih samar-samar..Apa yang aku tahu,impian aku sedari kecil ingin menjadi seorang yang menghafaz Al-Quran.Lisan sentiasa dibasahi dengan ayat-ayatNya..Aku menjadikan abang aku sebagai sumber inspirasi dalam menggapai impian yang masih jauh..Jadi aku membuat permohonan ke sekolahnya..Alhamdulillah temuduga juga berjalan lancar..Aku juga membuat permohonan ke sekolah berasrama penuh..Sekadar mencuba nasib dan menjadi backup kalau tak dapat ke sekolah abang aku..Akhirnya aku mendapat tawaran ke sekolah berasrama penuh..Tapi perasaan aku biasa saja,gembira tidak,teruja tidak,tak terkata pun tidak.Perasaan aku biasa dan neutral..

Aku masih ternanti-nanti keputusan temuduga ke sekolah abang aku..Tapi masa kian semput untuk ditunggu..Parents aku pun tahu impian aku tapi mereka sarankan aku mendaftar saja di sekolah brasrama penuh itu...mereka bimbang aku tak berjaya dalam temuduga itu...Aku hanya menerima saranan parents aku walaupun hati meronta-ronta tidak ingin pergi..Saat kaki aku melangkah ke sekolah itu perasaan aku hambar..Kalau  tahap keikhlasan bisa diukur dengan peratusan mungkin hanya satu peratus keikhlasan dapat dikesan.Mungkin badan aku berada di sana tapi jiwa dan fikiran aku melayang entah ke mana..Setelah seminggu berada di sana,aku mendapat tahu aku berjaya temuduga dan ditawarkan ke sekolah abang aku.Hati aku melonjak-lonjak gembira,bahagia dan seribu macam rasa..Tapi parents aku sarankan supaya aku stay saja kat sbp tu...Perasaan sedih tak mampu ku luahkan..terlalu dalam perasaan itu..Dalam melayan kesedihan ,aku kembali menghitung berapa banyak belanja yang dah parents aku habiskan semasa aku mendaftar sekolah tu..Ya.banyak!sudah terlalu banyak..Bayaran yuran yang agak mahal yang telah dibayar membuatkan aku tidak sampai hati untuk menolak saranan parents aku..Aku tahu mereka inginkan yang terbaik untuk aku...Aku juga inginkan redha ibubapa aku..Ya,redha Allah terletak pada redha ibubapa..Aku yakin Allah telah merancang yang terbaik untuk hambaNya...

Kita merancang,Allah juga merancang,tapi sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah... Abang aku memujuk dan menyatakan,aku masih boleh menghafaz Al-Quran walaupun aku bersekolah di sana atau di mana-mana saja asalkan hati kita rapat dengan Al-Quran..cintailah Al-Quraan...Jadikan Al-Quran sebagai teman paling rapat..Ya,baru aku sedar akan semua itu..Aku kembali meneruskan rutin aku sebagai pelajar di sekolah dengan azam baru..Hari demi hari aku tempuhi dengan gembira..Aku menjadikan Al-Quran sebagai sahabat yang paling rapat..Aku juga bersyukur kerana mendapat rakan sekelas yang memahami,saling mengambil berat dan penyayang..Susah dan senang kami hadapi bersama-sama...Kami saling menyokong satu sama lain..Kami saling memberi dan menerima nasihat..Andai salah seorang daripada kami yang rebah mahupun tersungkur dalam meniti hari-hari yang penuh dengan duri-duri cabaran akan ada tangan-tangan yang menghulurkan bantuan...Aku begitu bersyukur kerana dikurniakan sahabat seperti mereka..Ya,aku amat bersyukur!Tiada kata yang dapat diucapkan... Walaupun kini kita telah berpisah mengikut haluan sendiri,tapi,sahabatku...Aku sentiasa mengingati kamu dalam setiap doaku...Aku juga mendoakan kamu mendapat yang terbaik dalam hidup di dunia lebih-lebih lagi di akhirat...Ya Sodiqi,Uhibbukum hubban syadida...

                                                        Sahabatku...Uhibbukum Fillah!!!


Sahabatku,
Inginku ucapkan kalam terima kasih,
Syukran kerana sentiasa bersamaku,
Iexie kerana sudi menadah telinga mendengar cerita anehku,
Arigatou kerana sanggup bersamaku tika aku hanyut dalam arus cabaran,
Merci kerana sentiasa sabar dengan diriku yang serba kekurangan.
Temanku,
Mati adalah pemisah kita,
Andai aku pergi dahulu,ku pinta beribu kemaafan daripadamu,
Akhlakku bukanlah seharum mawar,
Lisanku bukanlah selembut sutera,
Ku tahu,sikapku adakalanya melukai hatimu nan suci,
Kata-kataku adakalanya merobek qalbu mu,
Jadi,ku mohon seribu kemaafan,
Aku tidak sempurna,
Sungguh!Aku bersyukur dikurniakan sahabat sebaikmu..
Syukran jazilan atas segalanya..



من يرد الله به خيرًا يفقه في الدين‏"قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :‏‏ عن معاوية رضي الله عنه قال
(‏متفق عليه‏)
Mu'awiyah (May Allah be pleased with him) reported:The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim].
~Riyadhus Solihin - 13,Hadith 1376~

0 comments:

Post a Comment

About Me

Comfirm ke amalan kita dah cukup untuk tempah tiket nak masuk syurga ALLAH?

DeMi MaSa...

HaDiTh...

Translate

Total Pageviews

My Blog List

My Blog List